Det er mange fordeler ved å holde seg i form. Man får som regel større overskudd i hverdagen, samtidig som mange får redusert smertene sine i for eksempel rygg og nakke. Selv om det er mange fordeler, så er trening som så mye annet, best i jevne doser. Hvis man går for hardt ut så kan man risikere å få skader. Ingenting er verre enn å måtte gå på krykker eller sykemelde seg fordi man blir skadet under trening, spesielt fordi man kan unngå dette ved å ta enkle forhåndsregler. Selvfølgelig kan det skje ulykker som gjør at man får en skade, men de skadene som oppstår ved feil trening kan man unngå.

 

Varier treningen

Et av de kanskje viktigste måtene å unngå skader på, er ved å variere treningen. Dette gir god mening, fordi hvis man konstant belaster de samme ledd og sener hardt over lengre tid, så vil det oppstå slitasje i leddene, og i verste fall betennelse i sener eller ledd. Tren litt styrke, gå på ski eller jogg, spill fotball, eller andre ting innimellom, selv om ens trenings lidenskap er noe helt annet.

 

 

Man kan også passe på å styrke coren – eller kjernemusklene rundt rygg og mage som det heter på norsk. Disse musklene stabiliserer overkroppen, og sørger for at man holder en god positur gjennom dagen. Man kan trene kjernemusklene på mange måter, både med utstyr og med kroppsvekt. Sørg alltid for at man bruker en treningsmatte når man trener på gulv, for å skåne rygg, knær og albuer.

 

Et annet godt tips er å varme opp kroppen godt, før man trener. Når man varmer opp muskler, ledd og sener så gjør man disse klare for en større belastning, og vil dermed klare treningen bedre. Uansett om man spiller tennis eller løfter vekter, så er oppvarming en viktig del av treningen.