Norge er et av relativt få land som har en monopolløsning der det er staten som kontrollerer salget av drikker med alkoholinnhold over en gitt prosentandel. Det finnes selvfølgelig delte meninger om denne løsningen, men samtidig er de aller fleste nordmenn svært fornøyde med Vinmonopolet.

Nordmenn drikker mer vin

Det finnes undersøkelser som tilsier at nordmenns drikkevaner ligner alt mer på de i for eksempel Italia eller Frankrike. Hva det betyr i stort kan diskuteres, men det betyr i hvert fall at nordmenn drikker mer vin. Det betyr også at Vinmonopolet selger mer vin, og at andre aktører selger alt til vin som nordmenn trenger. På området tilbehør stiller Vinmonopolet nemlig relativt svakt, men det finnes selskaper som https://www.wineandbarrels.no/ – der det er mulig å finne vintilbehør i alle prisklasser.

Vinmonopolet drives uten profittkrav

Vinmonopolet tilpasser seg selvfølgelig trender i markedet, og lanserer nye viner som de regner med at de fleste forbrukere vil like. Samtidig har Vinmonopolet ikke som mål å skape mest mulig overskudd, noe som gjør det mulig å satse på smalere nisjer og litt mer uvanlige og spennende vinvalg. Det er noen ganger lange køer utenfor Vinmonopolets spesialbutikker i forbindelse med lansering av nyheter, da det i noen tilfeller er mulig å gjøre både svært sjeldne og svært prisgunstige kjøp.

Høye plasseringer i Norsk kundebarometer er kanskje den ultimate bekreftelsen på at kundene liker Vinmonopolet. Selskapet har over tid plassert seg høyt på listene, og toppet i 2020. Det er et svært godt resultat for en monopolbedrift. I tillegg viser det til enda et aspekt av nordmenns tilgang til god vin – veiledningen på Vinmonopolet. Også på dette området er det sannsynligvis en fordel at Vinmonopolet drives uten profittkrav, da det gjør det mulig å ha en bemanning som legger til rette for gode og ansvarlige råd når det gjelder kjøp av vin.